top of page
  • Writer's pictureD.

AZ Alkmaar - Fortuna Sittard

Updated: Aug 4, 2019

Koud, winderig, kil en attractief voetbal.

Ineens werd er door de KNVB besloten de wedstrijd pas om kwart voor vijf te spelen in plaats van 12.45, waardoor ik eigenlijk niet zou kunnen maar door een soepele ruildienst toch de competitiewedstrijd tussen AZ en Fortuna kon bezoeken. Met weinig zin wegens het koude en extreem winderige weer reden we naar het AFAS Stadion. Zoals we allemaal wel weten staand naast de snelweg met niks eromheen, een absolute verschrikking als je het mij vraagt. Tijdens de wedstrijd had ik vaak het idee: een keer en nooit meer hier tenzij het zomer is. Mijn eerdere bezoek, Jong AZ vs Telstar, was een stuk aangenamer omdat we onder de verwarming zaten op de hoofdtribune. Dit keer zaten we in een uithoek dichtbij het uitvak. Dat was behoorlijk gevuld en presenteerde zich bijzonder fanatiek. Consistent liederen zingend onderscheidde hen van de overkant waar de zogenaamde harde kern van AZ Alkmaar helemaal niets liet horen. AZ kwam op voorsprong via een naar mijn mening onterechte penalty waar keeper Kosolev amper wat aan kon doen. Vlak voor rust verbaasde Fortuna ons echter door twee keer te scoren via flankenflitsen Lamprou en de bonkige Novakovich. Mensen in het uitvak trokken van blijdschap hun shirt uit, ja, zelfs met de snijdende wind in hun nek. Fortuna speelde slim en behendig, maar AZ had veel en veel meer balbezit. Met name Mark Diemers en Mica Pinto konden mij bekoren. Diemers zie ik volgend seizoen wel een stap maken, die speelt heel het seizoen al prima. Na de rust nam AZ het heft weer in handen en scoorde via Til, Koopmeiners en Idrissi er lustig op los. Al met al was het een aantrekkelijke wedstrijd met onaantrekkelijk weer in een ijskoud en winderig stadion. AZ bezoeken in de winter zit er voor mij niet meer in. Dit bezoek was dan ook vooral gericht op het feit dat ik nu de gehele Eredivisie heb bezocht, binnen zo'n 13 maanden is dat als student zeker niet slecht. Enkel nog MVV Maastricht en Roda JC dien ik te bezoeken en dan heb ik de gehele bovenste twee divisies in Nederland voltooit.



Match rapport

Datum 03-03-2019

Uur 16:45

Weer 4gr.(?)

Transport Auto

Plaats Alkmaar


Wedstrijd AZ Alkmaar - Fortuna Sittard

Competitie Eredivisie


Stadion AFAS Stadion

Publiek 13.823

Capaciteit 17.082

Sfeer 6/10

Prijs 23,50

Bier 4,-(?)


Uitslag 4-2

Uitblinker(s) Guus Til, Mark Diemers

Wedstrijdverloop




0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page