top of page
  • Writer's pictureD.

Helmond Sport - Almere City

Updated: Oct 6, 2021

Een avondje 1ste divisie voetbal op de Braak: Helmond Sport tegen Almere City met de Italiaanse spits Edoardo Soleri als uitblinker


Het is 2 november 2018 en dit is de dag dat ik Helmond Sport een bezoek breng.

Na vorig jaar een eerdere poging te hebben gedaan, waarbij ik van dertig euro ben beroofd door de club zelf, is het nu tijd voor een nieuwe poging. Toentertijd was ik van plan met drie oud-klasgenoten een wedstrijd van Helmond Sport tegen N.E.C. te bezoeken. Ik kocht voor dertig euro online de kaarten, schoot voor mijn reisgenoten het geld voor: krijg ik een mail dat de kaarten geblokkeerd zijn omdat ik geen Helmond Sport supporter ben. Dit denken zij omdat ik niet uit de buurt kom. Ik bellen, zegt de onvriendelijke man aan de telefoon dat hij, als hoofdregelaar, er niets aan kan doen en het mijn eigen schuld is. Ik krijg het geld absoluut niet terug; ‘’eigen risico, vriend.’’ Ze bleven insinueren dat ik geen supporter zou zijn en dat is eigenlijk ook zo: ik ben een groundhopper, maar mag dan helemaal niemand de club bezoeken als die geen echte supporter zou zijn? Kom op, dat lijkt mij waanzin voor zo’n kleine club. Ik was er helemaal klaar mee, mijn doorzettingsvermogen werd zwaar getest maar diezelfde avond hadden we het plan aangepast en alsnog een top avond gehad bij FC Oss tegen mijn club De Graafschap. Met behulp van gratis kaarten, een mooie compensatie, via een groundhopper-forumgenoot. Dit was mijn allereerste negatieve ervaring op het gebied van ticketing en gaf mij direct een anti-Helmond Sport houding. Hiervoor heb ik nog nooit iets tegen een club op zichzelf gehad, tot dit moment.


Voor de statistieken betreffende mijn Groundhop carrière is het dan eindelijk zo ver, ik ga naar Helmond Sport! Almere City is de tegenstander, een stijgende club die op de 5de plek in de Keuken Kampioen Divisie staat. Met enkele gehuurde sterren van AS Roma zoals spits Edoardo Soleri en back Moustapha Seck (die ontbreekt), schakels op het middenveld zoals Youri Loen, Tim Receveur en Niek Vossebelt plus de onmisbare verdediger Mirani die vorig jaar liefst zes(!) goals maakte, staat Helmond Sport een lastig karwei te wachten. Er is echter ook hoop, Almere heeft al drie keer op rij verloren en zit dus in een vormdip.

Helmond Sport, door een oud-klasgenoot die ergens vlakbij opgroeide ook wel geroemd om haar tokkies en ‘’het uitschot van Eindhoven’’, staat op een 18de plek: een gedeelde laatste plek met FC Dordrecht en Jong FC Utrecht. het rechterrijtje is al jaren bekend terrein. Met het bescheiden budget en de selecties van de afgelopen jaren valt dat te begrijpen. Dit jaar wacht Helmond nog altijd op haar eerste overwinning, de zes punten die bij elkaar zijn gesprokkeld zijn allen gelijke spelen. Sterren in de huidige selectie zijn er vrijwel niet. Arne Naudts legt zijn goaltjes normaliter jaarlijks er wel in, Diego Snepvangers van NAC Breda is een gehuurd talent, Furghill Zeldenrust en Richelor Sprangers (international van Haïti) zijn degelijke spelers maar kunnen al jaren niet hun stempel drukken.


Omdat er geen bussen rijden naar het stadion waren we genoodzaakt een snelle wandeling te maken door de rijtjeshuis wijken van Helmond. Het was bijzonder stil in de stad, veel huizen waar geen licht aanwezig was; zal iedereen op de wedstrijd zijn afgestormd?! Volle bak tegen Almere? Eenmaal aangekomen bij het stadion kwam onze grootste angst, in ieder geval die van mij, tevoorschijn. Ik trek mijn pinpas om te betalen en ja hoor, het kon enkel contant. Ik en mijn metgezellen renden als een speer naar de meest dichtstbijzijnde pinautomaat, een kilometer verderop terwijl de wedstrijd bijna begon. Eenmaal terug, na verschillende spookhuizen in normale woningen te hebben gespot speciaal voor kleine kinderen; ook Helmond denkt aan haar jeugd, konden we eindelijk naar binnen. Na enige verbazing bij de ingang, ‘’waarom hebben jullie zulke grote rugzakken mee?’’, waarop wij zeiden, ‘’we komen van de Universiteit, van heel erg ver’’, betraden wij het stadion. Dit keer geen gedoe, geen ID-kaart of de vraag of we wel echte Helmond Sport supporters zouden zijn.

De wedstrijd was zo’n zeven minuten aan de gang. Een blik op de tribunes was genoeg om te kunnen concluderen dat de gemiddelde leeftijd, zoals zo vaak bij dit soort clashes, torenhoog is. De harde kern van Helmond, zo’n veertig man, maakte bijzonder veel lawaai en de uit-supporters van Almere City (ongeveer 25) lieten zich ook luidkeels horen. Het stadion is niet dramatisch gebouwd maar ook niet mooi, het is extreem degelijk: saai degelijk. Drie redelijk dezelfde tribunes en een kant vol met sponsoring waarachter zich enkele huizen verschuilen, als je daar zou wonen kan je zo meekijken vanaf je zolderkamertje. Aan de lichten in die woningen te zien was niemand dat van plan, niet heel verrassend. De lampen van het stadion zijn echter wel magnifiek en wellicht het hoogtepunt van het stadion, zeer fel, gedetailleerd en een statische houding, ook lopend in de woonwijk vallen ze bijzonder veel op.


Qua boerenkoolvoetbal was het soms smullen, om maar wat leuke woorden te gebruiken voor het slechte spel. Helmond had twee waardeloze backs: Youri Poelmans was koning breed geven en rechtsback Maikey Fecunda had als wapen een erg verre ingooi die geen enkele keer iets opleverde en waar hij ook nog eens enorm lang over deed elke keer. De warme kleding in de tassen werd naderhand aangedaan. Onze van zweet bedekten lichamen, door de sprintsessie naar de pinautomaat, werden al snel weer onderkoeld wegens de gigantische koud. Ondanks twee broeken, vier bovenkleding stukken en Lazio-handschoenen liet de kou zich hevig gelden.


Redelijk onverwachts scoorde Helmond Sport dan toch; Bodi Brusselers tekende voor de 1-0 op aangeven van F. Zeldenrust. De bejaarden mannen om ons heen konden eindelijk juichen, na veel gescheld op het eerder vertoonde boerenkoolvoetbal. Althans, wij gokten dat het gescheld zou zijn, dit dialect is amper te verstaan; de gezichten en gelaatstrekken spraken boekdelen.

Even later maakte de venijnige Italiaanse goalgetter Edoardo Soleri de gelijkmaker: 1-1, vrij kort daarna volgde ook de 1-2 van hem via een intikker. Soleri speelde de hele wedstrijd foutloos, heeft voor een spits de juiste bouw, is balvast en technisch. Dit jonge, gehuurde talent zie ik heel ver komen in de toekomst. Hij was de enige ster op het hele veld die de al lage verwachtingen kon waar maken. Het aantrekken van zo’n speler, plus M. Seck, kan men danken aan de Nederlands-Italiaanse coach Michele Santoni en de ervaren Robert Maaskant die het technische beleid voert. Zij hebben voor een uitstekende selectie gezorgd waarbij talent en ervaring met elkaar in balans staan. Vanavond won de betere ploeg. Almere speelde volwassener en slimmer, Helmond wist het vaak niet meer en deed maar wat. Zo kwam het simpelweg over.


Op de terugweg wachtten ons een hevige sprint richting het station van Helmond. Ondertussen konden we de biertjes, die verstopt waren in een struik, oppikken. Na een kleine zoektocht in de doolhof achtige wijken van Helmond lukte dat vrij snel ook al dienden we Google Maps te raadplegen. Dit rennen maak ik wel vaker mee doordat er geen bussen meer rijden; in Oss, Leeuwarden en Eindhoven vooral. Aangezien ik vrijwel altijd met de trein ga, ben ik extreem afhankelijk van het openbaar vervoer. Dit keer waren we gelukkig op tijd en verwelkomde we de kacheltje warme trein met open armen. Al met al, toch een mooi avontuur met een enerverende wedstrijd. Helmond bleek toch wel een leuke club te zijn ondanks de, eerder besproken, negatieve ervaring. Snel zal ik er niet nog eens komen, wellicht een keer wanneer er tegen FC Eindhoven gespeeld zal worden.


Datum 02-11-2018 Uur 20.00u Weer 2° Transport Bus + Trein Plaats Helmond

Wedstrijd Helmond Sport - Almere City Competitie Keuken Kampioen Divisie Stadion SolarUnie Stadion (De Braak) Toeschouwers 1.291 Capaciteit 4.200 Sfeer 4/10 Prijs 11,- Bier 4,- Bavaria 0,5L

Uitslag 1-2 Uitblinker Edoardo Solari

Wedstrijdverloop 1-0: Bodi Brusselers (F. Zeldenrust)

1-1: Edoardo Soleri (B. van Vlerken) 1-2: Edoardo Soleri



0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page